کنترلر دما با ترموکوپل نوع K

این پروژه یک کنترل کننده دمای 1 تا 500 درجه سانتی گراد با استفاده از سنسور ترموکوپل نوع K می باشد. در این پروژه علاوه بر خروجی رله 7 آمپری برای هیتر، از یک خروجی 7 آمپری دیگر به عنوان خروجی تایمر استفاده شده است، تایمر این دستگاه می تواند از یک تا 6000 دقیقه تنظیم شود. این دستگاه دارای دو منو بوده به صورتی که برخی از تنظیمات ساده برای کاربر و برخی از تنظیمات پایه و مهم توسط منوی کارخانه صورت می گیرد، منوی کارخانه توسط رمز عبور محافظت شده است. برای حرکت در منوها و کالیبره کردن ترموکوپل K از سه میکروسوئیچ و برای نمایش ساعت، تاریخ شمسی، وضعیت رله ها و دما برحسب سانتی گراد و فارنهایت از LCD کاراکتری 16*2 استفاده شده است. همچنین برای تامین ساعت از تراشه DS1307 به همراه باتری بک آپ استفاده شده و میکروکنترلر استفاده شده ATmega32 می باشد. این پروژه به دو صورت نمایشگر سون سگمنتی و نمایشگر LCD ارائه می شود و برنامه به زبان سی در کامپایلر کدویژن نوشته شده است.

عکس زیر پروژه با نمایشگر سون سگمنتی:

بعد از اتصال آداپتور به مدار، ساعت و تاریخ شمسی در سطر اول و وضعیت رله های هیتر و تایمر در سطر دوم LCD نمایش داده می شود. بعد از اینکه 3 ثانیه مشخصات فوق نمایش داده شد، در سطر اول صفحه نمایش مقدار دمای فعلی برحسب سانتی گراد و ساعت نمایش داده شده و در سطر دوم مقدار دمای فعلی برحسب فارنهایت نمایش داده می شود. این مشخصات به مدت 5 ثانیه نمایش داده شده و مجددا مراحل فوق تکرار میگردد. با فشردن کلید افزایش وارد بخش کالیبره سنسور شده و می توان سنسور را کالیبره نمود. با فشردن کلید OK، وارد منوی تنظیمات کاربر شده و می توان گستره ای از تنظیمات را در این منو مشاهده کرد. این تنظیمات شامل: تنظیم تاریخ، ساعت، تنظیم حد مجاز دما، تظیم تایمر و تنظیم تاخیر می باشد.

کاربر می تواند با انتخاب SET TEMP RELAY وارد تنظیمات دمای مطلوب شده و نسبت به دمایی که با کاهش از آن مقدار، رله هیتر فعال می شود را تنظیم کند. البته لازم به ذکر است که شرط تنظیم این مقدار این است که در تنظیمات کارخانه مقدار حد مجاز دما تنظیم شده باشد. با انتخاب SET TIMER که در منوی تنظیمات کاربر قرار دارد، می توان زمانی که بعد از این مقدار، رله تایمر روشن می شود را تنظیم کرد. با انتخاب SET DELAY می توان تاخیر فعال بودن رله تایمر را تنظیم کرد.

تنظیمات کاربر در مراحل فوق شرح داد شد و نوبت به تنظیمات کارخانه می رسد. کاربر می تواند با فشردن کلید کاهش وارد تنظیمات کارخانه شده و اگر برای اولین بار وارد این منو شده باشد، دستگاه با نمایش پیام BUILD PASSWORD از کاربر می خواهد تا رمزی بسازد، در این مرحله کاربر می تواند با کلیدهای کاهش و افزایش عدد مورد نظر را انتخاب نموده و برای تایید کلید OK را بفشارد. بعد از اینکه هر 4 عدد وارد شدند با فشردن مجدد کلید OK دستگاه با نمایش پیام INSERT PASSWORD از کاربر می خواهد تا رمز ساخته شده را وارد نماید. بعد از ورود به تنظیمات کارخانه و حرکت در این منو، دو گزینه SET TEMP LIMIT  و SYSTEM RESET مشاهده خواهد شد. با نتخاب گزینه SET TEMP LIMIT وارد تنظیم حد مجاز دما شده و کاربر می تواند مقدار حد مجاز دما را بین 1 تا 500 درجه تنظیم کند. به طور مثال اگر این مقدار روی 400 درجه تنظیم شود، کاربر در منوی تنظیمات کاربری قادر نخواهد بود که مقدار دمای مطلوب را بیشتر از این مقدار تنظیم کند. با انتخاب گزینه SYSTEM RESET دستگاه ریست شده و تمامی اطلاعات مانند کالیبره سنسور، مقدار تایمر و تاخیر، مقدار حد مجاز دما و دمای مطلوب پاک شده و دستگاه به تنظیمات خام برمیگردد. لازم به ذکر است تمامی تنظیمات با قطع برق از بین نمیروند.

پنل خرید سخت افزار ، سورس و فایل

هر دستگاه مونتاژ شده: 465000 تومان
برنامه کامل و شماتیک: 285000 تومان
هزینه فایل PCB پروژه: 125000 تومان
آداپتور مخصوص پروژه: 35000 تومان

سفارش پروژه سفارش پروژه با تغییرات

به همراه دستگاه مونتاژ شده، شماتیک و برنامه دمو، توضیحات برنامه دمو و عملکرد قطعات ارائه میگردد.
برنامه دمو: برنامه ای است که در آن بخشی از برنامه کامل حذف شده تا از کپی برداری دستگاه جلوگیری شود، البته این برنامه برای ارائه دانشجویی مناسب است. شما می توانید برنامه کامل را به صورت مجزا، خریداری نمایید.

مهندس مهران نظرخانی

مهندس مهران نظرخانی

مهندس مهران نظرخانی

مهندس مهران نظرخانی

مهندس مهران نظرخانی

حتما ببینید

سنجش گرد و غبار به همراه نمایشگر رنگی

در این پروژه آموزشی سنسور گرد و غبار DSM501 به همراه نمایشگر TFT رنگی لمسی …

۲ نظر

  1. مطلب بسیار خوبی بود لطفا به وب سایت ما هم سر بزنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *