کنترل سرعت و جهت چرخش استپ موتور – نسخه دوم

این پروژه نسخه دوم پروژه آموزشی راه اندازی، کنترل سرعت و جهت گردش استپ موتور است، با این تفاوت که در این ورژن ساعت و تایمر برای توقف خودکار استپ موتور و قابلیت اعلام اشکال در اتصال استپ موتور یا خرابی استپ موتور اضافه شده است، به طوری که اگر استپ موتور دارای اشکال باشد یا در اتصال آن به مدار اختلالی ایجاد شده باشد دستگاه خطا را اعلام می کند. برای نمایش اطلاعات از LCD کاراکتری 16*2 استفاده شده و کی پد مورد استفاده از نوع 4*4 می باشد. همچنین برای تامین پالس ساعت از کریستال ساعت استفاده شده است. میکروکنترلر استفاده شده ATmega8 می باشد و برنامه به زبان بیسیک نوشته شده است.

KPD-STEP-MOTOR-Auto1

بعد از اتصال آداپتور به مدار، دستگاه از کاربر می خواهد تا ساعت را تنظیم نماید. کاربر با استفاده از کیپد می تواند اعداد ساعت و دقیقه را وارد کرده و بعد از آن کلید START را بفشارد تا دستگاه به مرحله فعال برود. با فشردن کلید F4 می توان وارد مرحله تایمر شد، در این مرحله کاربر می تواند با وارد کردن مقادیر دقیقه و ثانیه توسط کیپد، تایمر را تنظیم نماید. بعد از تنظیم تایمر و فشردن کلید START، وارد مرحله تنظیم راست گرد یا چپ گرد بودن موتور خواهد شد. در این مرحله با فشردن کلید F1 موتور راست گرد و با فشردن کلید F2 موتور چپ گرد خواهد شد.

بعد از انتخاب جهت گردش موتور، دستگاه از کاربر می خواهد تا میزان تاخیر بین هر پله را تعیین نماید. در این مرحله کاربر می تواند اعدادی از 1 تا 999 را توسط کیپد وارد نماید. این اعداد در حقیقت همان تاخیر بین هر پله برحسب میلی ثانیه می باشند. توسط این بخش سرعت حرکت استپ موتور تنظیم می شود. بعد از وارد کردن تاخیر بین هر پله، با فشردن کلید START، استپ موتور در جهت تعیین شده و با سرعت مشخص شده شروع به گردش می کند، در این زمان بر روی LCD ساعت نمایش داده شده و در کنار آن نیز مقدار زمان باقی مانده برای توقف استپ موتور نمایش داده می شود. با صفر شدن مقدار تایمر، استپ موتور خاموش شده و دستگاه به مرحله فعال باز میگردد.

در مرحله فعال، با فشردن کلید F3 می توان وارد مرحله حالت توقف دستی شد، در این مرحله کاربر مستقیم وارد مرحله تنظیم راست گرد یا چپ گرد بودن موتور خواهد شد. در این مرحله نیز مانند حالت توقف تایمردار با فشردن کلید F1 موتور راست گرد و با فشردن کلید F2 موتور چپ گرد خواهد شد. بعد از انتخاب جهت گردش موتور، دستگاه از کاربر می خواهد تا میزان تاخیر بین هر پله را تعیین نماید. در این مرحله کاربر می تواند اعدادی از 1 تا 999 را توسط کیپد وارد نماید. بعد از وارد کردن تاخیر بین هر پله، با فشردن کلید START، استپ موتور در جهت تعیین شده و با سرعت مشخص شده شروع به گردش می کند، در هنگام گردش استپ موتور با فشردن کلید STOP، استپ موتور خاموش شده و دستگاه به مرحله فعال باز میگردد. اگر در هر یک از حالات تایمر یا کنترل دستی هنگامی که موتور در حال گردش است از دستگاه جدا شود، دستگاه با روشن نمودن LED اعلام می کند که موتور به دستگاه متصل نیست یا اشکالی در استپ موتور رخ داده است.

پنل خرید سخت افزار ، سورس و فایل

هر دستگاه مونتاژ شده: 295000 تومان *به همراه موتور*
برنامه کامل و شماتیک: 75000 تومان
هزینه فایل PCB پروژه: 55000 تومان
آداپتور مخصوص پروژه: 35000 تومان

سفارش پروژه سفارش پروژه با تغییرات

به همراه دستگاه مونتاژ شده، شماتیک و برنامه دمو، توضیحات برنامه دمو و عملکرد قطعات ارائه میگردد.
برنامه دمو: برنامه ای است که در آن بخشی از برنامه کامل حذف شده تا از کپی برداری دستگاه جلوگیری شود، البته این برنامه برای ارائه دانشجویی مناسب است. شما می توانید برنامه کامل را به صورت مجزا، خریداری نمایید.

مهندس مهران نظرخانی

مهندس مهران نظرخانی

مهندس مهران نظرخانی

مهندس مهران نظرخانی

مهندس مهران نظرخانی

حتما ببینید

سنجش گرد و غبار به همراه نمایشگر رنگی

در این پروژه آموزشی سنسور گرد و غبار DSM501 به همراه نمایشگر TFT رنگی لمسی …

۲ نظر

  1. با سلام و عرض ادب. ایا امکان دارد همین برنامه را با سی زحمتش را بکشید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *