درایور و کنترل دور موتور تک فاز 220 ولت AC

این پروژه یک دستگاه اینورتر برای موتورهای تک فاز 220 ولت AC تا توان 300 وات می باشد، واژه اینورتر در بحث موتورهای AC یعنی مداری که قادر است گشتاور موتورهای AC را کنترل کند. در این پروژه ولتاژ AC به ولتاژ DC تبدیل شده و عملیاتی روی این ولتاژ DC انجام می شود، این عملیات شامل تبدیل و کنترل فرکانس می باشد. از آنجایی که فرکانس برق شهر 50 هزتر است، اگر یک موتور AC به برق شهر وصل شود با یک سرعت ثابت خواهد چرخید، این دستگاه با کنترل فرکانس و ولتاژ برق شهر و تزریق این فرکانس و ولتاژ توسط طبقه قدرت IGBT به موتور، آن را کنترل می کند. این پروژه از دو قسمت مدار کنترل کننده و مدار درایور ساخته شده و برای کنترل دور موتور از پتانسیومتر استفاده شده است. میکروکنترلر استفاده شده ATmega128 می باشد و برنامه به زبان سی نوشته شده است.

igbt-ac-motor-driver-2

برای روشن شدن دستگاه لازم است ابتدا آداپتور 18 ولتی به مدار قدرت وصل شده، سپس آداپتور 9 ولتی مدار کنترلر و در آخر ولتاژ 220 ولت مدار قدرت وصل شود. در این هنگام LED زرد مدار کنترلر و مدار قدرت روشن خواهد شد، در مدار کنترلر یکی از LED های سبز رنگ روشن است. برای راه اندازی موتور، کلید فشاری RUN را بفشارید، در این هنگام LED قرمز مدار کنترلر روشن می شود و سیگنال خروجی در ترمینال ظاهر می شود. سرعت موتور و سیگنال اعمالی به آن به صورت آهسته افزایش پیدا می کند تا به مقدار سرعت تنظیم شده برسد.

برای توقف کامل موتور کلید STOP را بفشارید، در این حالت نیز موتور به صورت آهسته سرعتش کم شده تا زمانی که متوقف شود و بعد از آن LED قرمز خاموش خواهد شد. برای کنترل سرعت موتور از پتانسیومتر SPEED و برای تنظیم سرعت شتاب موتور از پتانسیومتر H و برای تنظیم سرعت توقف موتور از پتانسیومتر L استفاده نمایید.

پنل خرید سخت افزار ، سورس و فایل

هر دستگاه مونتاژ شده: تماس بگیرید
برنامه کامل و شماتیک: 385000 تومان
هزینه فایل PCB پروژه: 175000 تومان

سفارش پروژه سفارش پروژه با تغییرات

به همراه دستگاه مونتاژ شده، شماتیک و برنامه دمو، توضیحات برنامه دمو و عملکرد قطعات ارائه میگردد.
برنامه دمو: برنامه ای است که در آن بخشی از برنامه کامل حذف شده تا از کپی برداری دستگاه جلوگیری شود، البته این برنامه برای ارائه دانشجویی مناسب است. شما می توانید برنامه کامل را به صورت مجزا، خریداری نمایید.

مهندس مهران نظرخانی

مهندس مهران نظرخانی

مهندس مهران نظرخانی

مهندس مهران نظرخانی

مهندس مهران نظرخانی

حتما ببینید

سنجش گرد و غبار به همراه نمایشگر رنگی

در این پروژه آموزشی سنسور گرد و غبار DSM501 به همراه نمایشگر TFT رنگی لمسی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *